7atem33
مع حاتم الحياه احلى
7atem33
مع حاتم الحياه احلى
7atem33
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مسابقه انا مين

THE LITTLE MERMAID
Admin
6 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
hadeer
مشرف
مشرف
hadeer

شوف حالك : 528
7atem33 : 10

مسابقه انا مين - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 7:40 am

فعلا يا نونى
هو موسولينى
hadeer
مشرف
مشرف
hadeer

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 7:41 am

سياسي إيطالي أسس الحركة الفاشية وحكم إيطاليا 21 عامًا تقريبًا. حاول

أن يجعل من إيطاليا إمبراطورية كبرى، ولكنه بدلاً عن ذلك، ترك جيوش

الدول الأخرى تحتلها. اتخذ موسوليني اسم الدوتشي القائد. وخفَّض من نسبة

البطالة في إيطاليا وحسَّن من خدمات السكك الحديدية.
Admin
Admin
Admin

شوف حالك : 2062
7atem33 : 1

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 8:01 am

صح يا حنين انتى وهدير
برافو عليكم

وايه بس الشطاره دى يا هدير شكلك مزاكره كويس
المره دى
https://7atem33.yoo7.com
hadeer
مشرف
مشرف
hadeer

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 10:26 am

`هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
اها لازم اركز
بس انت هتكتب السوال الساعة12
ولا ف اى وقت
ابقى اكتب الميعاد
يا عم طبعا انت عارف انى عبقريبة
اتصدق بالله انى اول مرة اسمع اسمه
ربنا يخليلنا جوجل
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
THE LITTLE MERMAID
مشرف التهانى والترحيب
مشرف التهانى والترحيب
THE LITTLE MERMAID

شوف حالك : 1342

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 1:46 pm

انت بتنزلها امتى المسابقة
انا كل ما ادخل القى اتحلت
HANEN
مشرف العاب ومسابقات الاعضاء
HANEN

شوف حالك : 1335
7atem33 : 13

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 3:37 pm

خلاص خليكى هنا على طول يا حوريه بقى وريحى دماغك
ههههههه
hadeer
مشرف
مشرف
hadeer

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأربعاء أغسطس 26, 2009 5:36 pm

ههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههه
عندك حق والله
THE LITTLE MERMAID
مشرف التهانى والترحيب
مشرف التهانى والترحيب
THE LITTLE MERMAID

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 1:15 am

ههههههههههههههههههههههههه
اسيب بتنا واجى اقيم هنا فى التوبيك دة
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حاتم مش يستحمل حطلع عينة
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
HANEN
HANEN

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 3:45 am

هههههههههههههههههههه
طلعى يا قمر براحتك وانا بقى هاقيم معاكى
ونطلع عنيه بجد
ههههههههههههه
ولازم يتحمل غصب عنه يتحمل
مش هو اللى جابنا هنا
يشرب بقى
حد قاله يجبنا اهو جابه لنفسه
هههههههههههههههههه
اى خدمه يا قمر
THE LITTLE MERMAID
مشرف التهانى والترحيب
مشرف التهانى والترحيب
THE LITTLE MERMAID

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 4:07 am

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

انت الى جبتة لنفسك يا حاتم
هههههههههههههههههههههههههههه
HANEN
HANEN

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 6:05 am

هههههههههههههههه
اها طبعا هو اللى جابه لنفسه
اى خدمه يا حاتم
حوريه هتطلع عينك وانا بئى هطلع روحك بس
واذا كان عجبك مش عجبك
اتصرف اللى تقدر عليه اعمله
اقولك
عوضك على الله يابنى فى المنتدى
خلاص احنا استولينا عليه

هههههههههههههههههههههههه
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 10:54 am

ايوه طبعا ما انتو ديما كده
اقول ايه غير ربنا .........
ومش هقول برضه انا هقولها فى سرى
ههههههههههههههههههههه
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 11:10 am

الشخصيه الثالثه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

احد رجال الدولة والحزب الشيوعي في الاتحاد السوفيتي
وحاز على لقب بطل الاتحاد السوفيتي ولقب بطل العمل الاشتراكي.
ولد عام 1894 في اسرة فلاحية بقرية كالينوفكا في مقاطعة كورسك الواقعة بين روسيا واوكرانيا .
بدأت في فترة حكمه أعادة الأعتبار للمحكومين الأبرياء، ووصف عهده بعهد الانفتاح النسبي حيث أصبح المثقفون يشعرون بحرية أكبر بالمقارنة مع عهد ستالين. لكنه واصل فيما بعد سياسة قمع اصحاب الرأي المغاير واطلاق النار على مظاهرات العمال(في نوفوتشيركاسوفسك عام 1962) والتعسف حيال المثقفين والتدخل في شئون الدول الاخرى (التدخل العسكري في المجر عام 1956) وتأزيم العلاقات مع الغرب (ازمة جدار برلين عام 1961 وازمة الكاريبي في عام 1962 ) ورسم مشاريع ضخمة " اللحاق بأمريكا وتجاوزها" في التطور كما وعد ببناء المجتمع الشيوعي في عام 1980 .
إنتهج إزاء بلدان العالم الثالث و بخاصة الدول العربية سياسة انفتاح و تفهم و تأييد.فأتخذ موقفا حاسما من العدوان الثلاثى على مصر وقدم المساعدات لبناء السد العالي فضلاً عن تشييد مئات المشاريع الصناعية
THE LITTLE MERMAID
مشرف التهانى والترحيب
مشرف التهانى والترحيب
THE LITTLE MERMAID

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 3:53 pm

نيكيتا سيرغيفيتش خروشوف
حد رجال الدولة والحزب الشيوعي في الاتحاد السوفيتي وحاز على لقب بطل الاتحاد السوفيتي ولقب بطل العمل الاشتراكي.
ولد نيكيتا خروشوف عام 1894 في اسرة فلاحية بقرية كالينوفكا في مقاطعة كورسك الواقعة بين روسيا واوكرانيا .
عمل منذ عام 1909 في مصانع ومناجم اقليم دونباس بصفة عامل برادة .انتسب إلى الحزب الشيوعى عام 1918، و حارب إلى جانب الحرس الأحمر اثناء الحرب الأهلية. وفي عام 1928 ترأس القسم التنظيمي في اللجنة المركزية للحزب الشيوعي (البلشفي) الاوكراني ثم التحق في عام 1929 للدراسة في الاكاديمية الصناعية بموسكو . وفي عام 1931 بدأ بممارسة العمل الحزبي بموسكو وفي عام 1935 تولى منصب السكرتير الاول للجنة الحزبية بمدينة موسكو .

وفي عام 1938 عاد إلى أوكرانيا حيث تولى منصب السكرتير الاول للحزب الشيوعي الأوكراني حتى 1949، وفي الوقت نفسه ترأس مجلس مفوضي الشعب (مجلس وزراء) جمهورية اوكرانيا السوفيتية الاشتراكية. واصبح عضوا في المكتب السياسي للحزب الشيوعي في الإتحاد السوفيتي.
شارك في اثناء الحرب العالمية الثانية في تنظيم حرب الأنصار خلف الخطوط الألمانية و ساهم في الحرب كمفوض سياسى في احدى قطعات الجيش.واصبح عضوا في المجالس العسكرية لعدة جبهات ومنح في عام 1943 رتبة جنرال .
واصبح خروشوف عضوا في اللجنة المركزية للحزب الشيوعي في فترة 1934 - 1966 وعضوا في المكتب السياسي في فترة 1939 - 1966 .وفي عام 1953 تولى منصب السكرتير الاول للجنة المركزية للحزب الشيوعي السوفيتي وفي الوقت نفسه ترأس مجلس وزراء الاتحاد السوفيتي .
بعد وفاة ستالين عام 1953، وأثناء المماحكات السياسية، أستطاع خروشوف الإنفراد بالسلطة وبقيادة الحزب الشيوعي السوفيتي . وكان احد المبادرين الى اتباع سياسة " الدفء " على الصعيدين الداخلي والخارجي. وحاول تحديث تنظيم الحزب والدولة وتقييد امتيازات افراد جهاز الحزب والدولة وتحسين ظروف معيشة الناس وجعل المجتمع اكثر انفتاحا. وفي فبراير( 1956 ) افتتح خروشوف المؤتمر العشرين للحزب الذي قدم فيه تقريرا إنتقد فيه سياسة ستالين متهما أياه بتشجيع عبادة الفرد وبأتباع سياسات خاطئة، كما انتقد اعماله الإنتقامية ضد الأبرياء.
بدأت في فترة حكم خروشوف أعادة الأعتبار للمحكومين الأبرياء، ووصف عهده بعهد الانفتاح النسبي حيث أصبح المثقفون يشعرون بحرية أكبر بالمقارنة مع عهد ستالين. لكنه واصل فيما بعد سياسة قمع اصحاب الرأي المغاير واطلاق النار على مظاهرات العمال(في نوفوتشيركاسوفسك عام 1962) والتعسف حيال المثقفين والتدخل في شئون الدول الاخرى (التدخل العسكري في المجر عام 1956) وتأزيم العلاقات مع الغرب (ازمة جدار برلين عام 1961 وازمة الكاريبي في عام 1962 ) ورسم مشاريع ضخمة " اللحاق بأمريكا وتجاوزها" في التطور كما وعد ببناء المجتمع الشيوعي في عام 1980 .
إنتهج خروتشوف إزاء بلدان العالم الثالث و بخاصة الدول العربية سياسة انفتاح و تفهم و تأييد.فأتخذ موقفا حاسما من العدوان الثلاثى على مصر وقدم المساعدات لبناء السد العالي فضلاً عن تشييد مئات المشاريع الصناعية.

وعلى الصعيد الخارجى شهدت فترة زعامة خروشوف تطورات هامة من بينها إنشاء حلف وارسو عام 1955، وعقد إتفاقية الحظر الجزئى للتجارب النووية 1963.

وفي عام 1964 تمت تنحية خروشوف من جميع مناصبه الحزبية والإدارية بنتيجة عدم ارتياح الجهاز الحزبي والحكومي من تصرفاته ومنها تدهور الزراعة عندما ارغم الفلاحين على زراعة الذرة وتسليم ما لديهم من حيوانات منزلية الى ادارات الكولخوزات والسوفخوزات..

توفى الزعيم السوفيتي في 11 سبتمبر/تشرين الثاني عام 1971 بموسكو. ونشرت مذكراته بنيويورك في عام 1981 .

[/size]
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالخميس أغسطس 27, 2009 5:18 pm

براففو عليكى حرويه
بجد فعلا تستحقى الوسام الجديد
صاحبه الحصور الدائم والمتميز
THE LITTLE MERMAID
مشرف التهانى والترحيب
مشرف التهانى والترحيب
THE LITTLE MERMAID

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالجمعة أغسطس 28, 2009 2:38 am

ربنا يخليك يا حاتم

والله كتييييييييييييييييير عليا كل دة
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالسبت أغسطس 29, 2009 1:12 am

مفيش حاجه كتيره عليكى حوريه

معلش يا جماعه اعزورونى على الميعاد بتاع المسابقه
اصلى انا كنت ناوى انه يكون الساعه 12 بالليل
بس النت ااحياانا بكون فاصل ومش بقدر انزل المسابقه
فانا اول ماالنت ما يتصلح
انا بنزل المسابقه على طول
معلش اعزرونى على الغبطه دى
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالسبت أغسطس 29, 2009 1:15 am

الشخصه رقم .......
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أول فيلسوف صيني يفلح في إقامة مذهب يتضمن كل التقاليد الصينية عن السلوك الإجتماعي و الأخلاقى.
ففلسفته قائمة على القيم الأخلاقية الشخصية و على أن تكون هناك حكومة تخدم الشعب تطبيقاً لمثل أخلاقي أعلى

يلا يا جماعه ورونى شطارتكم وقولولى مين ده
HANEN
HANEN

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالسبت أغسطس 29, 2009 2:09 am

الاجابه هى كونفوشيوس

تعاليمه وفلسفته قد تأثر بعمق الفكر والحياة الصينية والكورية واليابانية والتايوانية والفيتنامية. و يلقب بنبي الصين.

كثيراً ما وصف كونفوشيوس بأنه أحد مؤسسي الديانات ، و هذا تعبير غير دقيق إن لم يكن خاطئاً فمذهبه ليس ديناً . فهو لا يتحدث عن إله أو السماوات . و إنما مذهبه هو طريقة في الحياة الخاصة و السلوك الإجتماعي و السلوك السياسي . و مذهبه يقوم على الحب - حب الناس و حسن معاملتهم و الرقة في الحديث و الأدب في الخطاب . و نظافة اليد و اللسان . و أيضاً يقوم مذهبه على احترام الأكبر سناً و الأكبر مقاماً ، و على تقديس الأسرة و على طاعة الصغير للكبير و طاعة المرأة لزوجها . و لكنه في نفس الوقت يكره الطغيان و الإستبداد . و هو يؤمن بأن الحكومة إنما أنشئت لخدمة الشعب و ليس العكس . و أن الحاكم يجب أن يكون عتد قيم أخلاقية و مثل عليا . و من الحكم التي اتخذها كونفوشيوس قاعدة لسلوكه تلك الحكمة القديمة التي تقول : " أحب لغيرك ما تحبه لنفسك " .
THE LITTLE MERMAID
مشرف التهانى والترحيب
مشرف التهانى والترحيب
THE LITTLE MERMAID

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالسبت أغسطس 29, 2009 2:17 am

Admin كتب:
مفيش حاجه كتيره عليكى حوريه

معلش يا جماعه اعزورونى على الميعاد بتاع المسابقه
اصلى انا كنت ناوى انه يكون الساعه 12 بالليل
بس النت ااحياانا بكون فاصل ومش بقدر انزل المسابقه
فانا اول ماالنت ما يتصلح
انا بنزل المسابقه على طول
معلش اعزرونى على الغبطه دى

[size=24]ربنا يخليك ياحاتم

ولا يهمك احنا عارفين وعذرينك [/size]
HANEN
HANEN

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالسبت أغسطس 29, 2009 10:52 pm

الشخصه رقم .......
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أول فيلسوف صيني يفلح في إقامة مذهب يتضمن كل التقاليد الصينية عن السلوك الإجتماعي و الأخلاقى.
ففلسفته قائمة على القيم الأخلاقية الشخصية و على أن تكون هناك حكومة تخدم الشعب تطبيقاً لمثل أخلاقي أعلى

يلا يا جماعه ورونى شطارتكم وقولولى مين ده

أهى هيه دى بقى الشطاره شوفتها
شوفها كويس يا بنى
ههههههههههههههههه

الاجابه هى كونفوشيوس

تعاليمه وفلسفته قد تأثر بعمق الفكر والحياة الصينية والكورية واليابانية والتايوانية والفيتنامية. و يلقب بنبي الصين.

كثيراً ما وصف كونفوشيوس بأنه أحد مؤسسي الديانات ، و هذا تعبير غير دقيق إن لم يكن خاطئاً فمذهبه ليس ديناً . فهو لا يتحدث عن إله أو السماوات . و إنما مذهبه هو طريقة في الحياة الخاصة و السلوك الإجتماعي و السلوك السياسي . و مذهبه يقوم على الحب - حب الناس و حسن معاملتهم و الرقة في الحديث و الأدب في الخطاب . و نظافة اليد و اللسان . و أيضاً يقوم مذهبه على احترام الأكبر سناً و الأكبر مقاماً ، و على تقديس الأسرة و على طاعة الصغير للكبير و طاعة المرأة لزوجها . و لكنه في نفس الوقت يكره الطغيان و الإستبداد . و هو يؤمن بأن الحكومة إنما أنشئت لخدمة الشعب و ليس العكس . و أن الحاكم يجب أن يكون عتد قيم أخلاقية و مثل عليا . و من الحكم التي اتخذها كونفوشيوس قاعدة لسلوكه تلك الحكمة القديمة التي تقول : " أحب لغيرك ما تحبه لنفسك " .
وبعدين احنا عاذرينك طبعا وعارفين انك ادمن فاشل
هههههههههههههههههه
والله يا حاتم النت بتاعك ده خنقنى
شوفلك حل بئى
عايزاك ترجع تنور المنتدى تانى وتبقى موجود على طول
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأحد أغسطس 30, 2009 10:32 am

طبعا وزى كل مره اجابتك
صح يا حنين
وانا والله النت ده طلع عينى
انا نفسى ارجع زى زمان معاكو
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالأحد أغسطس 30, 2009 3:14 pm

الشخصيه رقم ..............
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زعيم شعبي مصري. ولد في أسيوط إحدى محافظات مصر سنة 1168 هـ، وتعلم في الأزهر الشريف. ولي نقابة الأشراف في مصر سنة 1208 هـ، وقاوم الفرنسيين في ثورة القاهرة الثانية سنة 1800 م. وكان له دور في تولية محمد علي شؤون البلاد، حيث قام هو والعلماء بخلع خورشيد باشا في مايو سنة 1805 م. وحينما استقرت الأمور لمحمد علي خاف من نفوذ العلماء فنفاه إلى دمياط سنة 1222 هـ، وأقام بها أربعة أعوام، ثم نقل إلى طنطا. توفي عام 1237 هـ.
HANEN
HANEN

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالإثنين أغسطس 31, 2009 4:47 am

عمر مكرم
HANEN
HANEN

مُساهمةموضوع: رد: مسابقه انا مين   مسابقه انا مين - صفحة 2 Emptyالإثنين أغسطس 31, 2009 4:49 am

عمر مكرم بن حسين السيوطي وهو من نسل آل البيت : زعيم شعبى مصرى ، من أسرة شريفة النسب والحسب ، ولد بأسيوط وتعلم بالازهر ، وولى نقابة الساده الأشراف سنة 1208 هـ ولما احتل الفرنسيون الإسكندرية سنة 1213 م. وزحفوا على القاهرة تقدم على رأس جمهور من أهالى القاهرة لمقاومتهم ، فلم ينجح وخرج بعد دخولهم فاستقر في " العريش " ثم في " يافا " بفلسطين ، وأغار نابليون في السنة نفسها على يافا فاحتلها وقتل من أهلها نحو ستة الأف كانوا قد استسلموا ، وأكرم من وجد فيها من المصريين، وبينهم السيد عمر مكرم ، فعاد السيد عمر مكرم إلى القاهرة بعد غياب ثمانية أشهر، واعتزل كل عمل وعاد نابليون إلى بلاده ، وتولى الجنرال " كليبر " حكم مصر ، وزحف من الشام جيش عثمانى فاقترب من القاهرة ، فثار أهلها علي الفرنسيين ، فكان السيد عمر على رأس الثورة ، وقاتلوا الفرنسيين 37 يوماً ، وضعفوا ، وارتد الجيش العثماني عن مصر، بعد معارك ، فخرج السيد عمر ناجياً بنفسه ، واغتيل الجنرال كليبر ، وأنزل الإنجليز جيشاً في الأسكندرية ( سنة 1801 م/1215هـ) وخرج الفرنسيون من مصر بعد إحتلالهم لها ثلاثة أعوام ، وعاد إليها السيد عمر مع الحكام العثمانيين ، فأعيدت إليه نقابة الساده الأشراف ، ولما نقم المصريون على الوالى " خورشيد باشا " وبرز اسم " محمد على باشا " تزعم حركة النقمة أو الثورة على الأول والمناصرة للثانى ، ونجح محمد على ، فعين والياً على مصر سنة 1220 هـ (1805م) وتنكر محمد على للزعامة الشعبية ثم أبعد السيد عمر مكرم "(سنة 1222هـ) إلى دمياط ، حيث أقام نحو أربعة أعوام ، ونقل إلي طنطا سنة 1227 هـ فأقام إلي سنة 1234 هـ والتمس من محمد على الإذن له بالحج فحج ورجع إلى القاهرة ، ونشبت فتنة خشي محمد على أن تكون للسيد عمر يد فيها ، فأمره بالإنصراف إلي طنطا ( سنة 1237 هـ ) فلم يلبث أن توفى فيها ، قال الرفاعى : لم يعرف فضله ولا كوفئ على جهاده بل كان نصيبه النفى والحرمان والإقصاء من ميدان العمل ، ونكران الجميل ، وقال أبو حديد : اقتنى مكتبة كبيرة لا يزال جزء منها محفوظاً في دار الكتب المصرية يحمل إسمه .

مسابقه انا مين
صفحة 2 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» مسابقه مين الصحابي